Annelie on asthma, humor, and the world.

I blog so that you can learn. Asthma is a handicap possible to overcome with Your help, learn why. Search the Testimonies, Go Fragrance Free archive and product testing.Collected knowledge through many years. Read "About site..". for more information.

Mom’s and dad’s angels? and passengers in general…

1 Comment

Å være bussjåfør…

Mammas og pappas engler, voksne og gamle, de kan vel ikke gjøre slike ting? Kan de?

Å være bussjåfør er en veldig gøy og koselig jobb, og som gir mange opplevelser, det er svært gøy å kjøre buss, man får se mye,  men det kan også ha sine utfordringer, det kan jeg skrive under på.

Som bussjåfør har man mye utdanning bak seg i forskjellige ting. For eksempel førstehjelp, brann, lover, kundeservice og ikke mindst kjøring. Vi har veldig mange lover og regler å følge i jobben, veitrafikkloven, forskrifter for kjøretøy, antall tillatte registrerte sitteplasser og ståplasser, sikring av last og passasjer, plassering av last og passasjer, regler for trivsel i bussen – dvs om det er lov spise, spraye, drikke, rope, synge, røyke, hærverk osv, regler for billettering og salg av billetter, bruk av billetter og kort m.m.  Og i tillegg til dette ukyndige kunders forventninger til hva de har krav på, holde ruta, masse trafikk, folk som går og løper ut i gata, møtende trafikk som kutter svinger, glatt føre, dårlig sikt, tett snø, dårlig vær, sure folk, trafikkkork, trafikkuhell og andre ting som kan lage forsinkelser som ikke bussjåfør er skyld i.

At jeg bruker uttrykket “ukyndige kunders forventninger” kommer av at de ferreste setter seg inn i hva de EGENTLIG har krav på.

Hva er en bussreise egentlig?

  • Buss er persontransport, dvs transport av mennesker. Kjæledyr, sykler og bagasje kommer i andre rekke og må vike om der ikke er plass.
  • Der er regler for hvor mange barnevogner der får være i en buss og hvor de SKAL være plassert. Dette har å gjøre med sikkerhet i tilfelle brann eller annet tilløp. Er der for mange barnevogner i en buss og det begynner å brenne, eller man av annen årsak må rømme bussen, når panikken utbryter da tråkker folk rett over unger og vogner. En vogn som er feil plassert ved innbremsing er også en fare for andre passasjerer.
  • Biltilsynet er de som bestemmer hvor mange der er lov å transportere i en buss. Det er forskjellig mellom ulike typer vogner hvor mange der er tillatt i bussen. Hvor mange som er tillatt i hver enkelte buss er angitt i vognkortet.
  • Det er begrenset hvor mange barnevogner som er tillatt på bussen. I regel er det tillatt med to, i noen kun en barenvogn, det kommer litt an på hva type buss det er.
  • Buss er ikke godstransport, også om noen ruter tillater noen få mindre pakker mot betaling.
  • Avtale om transport er ikke inngådd før ferdbevis er betalt på forhånd.
  • Bussen skal ankomme holdeplass med passeringstid i rutehefte til riktig tid.
  • Avgangstid er nettopp avgangstid, det er ikke oppmøtetid.
  • Kunde skal sette seg inn i regler for reise på på forhånd på egen hånd. Se bl.a reisevedtekter. Reisevedtekter er hva kunde har krav på og er skyldig å gjennomføre ved reise, og dette er fastslått av den norske stat. Hvert enkelt selskap kan sette strengere regler. Informere deg om hva som gjelder der du skal reise.
  • Kunde skal sette seg godt inn i hva busser de må ta for å komme dit de skal på forhånd. En bussjåfør har ikke krav om å ha kjentmannsbevis i området de kjører i, og har ikke noen ruteopplysning ombord slik at de kan slå opp hva busser som korresponderer i et annet ruteområde.
  • Bussjåføren har ikke kommunikasjonsmuligheter med alle ruter, derfor må du regne med å ta en buss som har litt ventetid før neste buss avgår slik at du ikke misser neste buss.
  • Identitetsbevis og moderasjonsbevis skal vises uoppfordret ved påstigning.
  • Kunde SKAL betale for billett, alternativt vise busskort, for reise uoppfordret på forhånd.
  • Bussjåføren har KRAV på å få sett id-bevis, moderasjonsbevis, busskort og billett, og eventuell kvittering om ditt busskort er defekt.
  • Betalt sitteplass gjelder kun person. Bagasje og bein/sko har ikke i setet å gjøre, og bagasje skal transporteres i bagasjerom der det finnes.
  • Bussen skal være i forskriftsmessig stand.
  • Ryddig (og der er bossbøtter i alle vogner)
  • Det skal være stille og rolig ombord for alle å reise.
  • Det er ikke lov å spise og drikke på bybusser.
  • Behagelig og trygg reise.
  • Bussen skal ankomme destinasjon til rett tid.
  • Ombord bussen er det sjåføren som er kaptein, og sjåføren har rett å avvise den fra bussen som ikke gjør opp for seg eller oppfører seg truende, forstyrrer andre passasjerere eller som er på annen måte ordensforstyrrende.
  • Bruk stoppknapp for å be sjåføren om å stoppe der du skal gå av.

Det er noen av de tingene som en bussreise egentlig er.

Hvordan det fungerer i virkeligheta

Og her er hva litt for mange kunder tror det er (Eksempler fra det virkelige liv: noe er selvopplevd, annet er hva jeg har hørt kolleger fortelle, og noe har jeg lest om på nett.):

  • Avgangstid er tid jeg kan gå på bussen, så jeg kan møte opp på det klokkeslettet. :)
  • Er jeg litt sein gjør jo ingenting, bussen må vente på meg! :)
  • Kommer jeg løpende etter bussen så er det dårlig service om sjåføren ikke stopper og tar meg med! De har jo et serviceyrke og om jeg er sein til bussen så må de tilpasse drifta etter meg! :)
  • Det passer meg bedre å gå av/på i et lyskryss eller annet sted enn holdeplassen. Og #%&X* ta den sjåfør som ikke tillater det!  Det er en servicejobb de har, vet de ikke det? Det er en SUR sjåfør som burde bytte jobb.:) 
    (… hva kunde ofte ikke tenker på er at sjåføren er en yrkesperson som har mange lover, regler og trafikkregler å følge.)
  • Det er ikke lov å spise og drikke ombord bussen, men jeg sniker det bare inn under jakken! Det merker ikke sjåføren. :)
    (… dessverre medfører dette søl i seter og på gulv, og mange legger igjen boss på gulv og stikker det fast i alle sprikker de finner til tross for at der er bossbøtter i alle busser.)
  • Om jeg ikke får som jeg vil, så maser jeg bare til jeg får det som jeg vil. :)
    (… man kan lett bli så lei av slike som maser for å få ting de ikke har krav på, at man på tross av bedre viten lar de få som de vil likevel for å slippe personen.)
  • Jeg skal til et sted langt unna. Jeg trenger ikke å sjekke ruta på forhånd og hva busser som korresponerer. Der er vel alltid en buss? Jeg spør bare på bussen! :)  
    (… jeg ville aldrig dra noen steder med buss uten å VITE på forhånd at der er korresponderende busser, hvor og når de avgår fra, og være sikker på at jeg rekker de. Ellers kan man risikere å bli stående på et griskegrendt sted og vente på bussen i eventuelt dårlig vær og inget å spise, drikke eller tak over hodet.)
  • For å rekke bussen gjør det inget om jeg løper rett foran bussen i fart, jeg må jo rekke den! :)  
    (… det later til at om kunde setter både seg selv og andre i fare gjør jo ingenting! eller?)
  • Den bussjåfør som ikke venter eller oppfyller alle mine forventninger er SUR!! (også om jeg har feil)  :)
  • Bussen er bare der, så det er ikke så viktig om jeg ikke har penger eller busskort med meg. Jeg kan jo reise likevel fordi bussen går der jo likevel. Det er jo annet med taxi som man bestiller, så det spiller vel ingen rolle om jeg betaler eller ikke, den går jo der uansett, det koster jo dei inget ekstra å ta meg med! :)  
    (… vel hva skal jeg si til det? Det koster å drifte buss, vi kan ikke leve av å gi gratis turer. Det setter ikke mat på bordet.)
  • Bussjåføren… Er vel bare noen som sitter der, og hans/hennes jobb er å oppfylle alle mine ønsker uansett hva det måtte være! :)
    (… feil, bussjåføren er ansatt å gjøre en jobb etter instruks fra arbeidsgiver, se kap. 1.)
  • Om jeg ikke har penger nokk til busskort eller billett så kan jeg bare be om rabatt! Prute bare! Det er jo selskapet som betaler det! Og det er dårlig service om jeg ikke får det! Jeg har ikke nokk penger, er det greit? :) Jeg har ikke penger eller busskort, er det greit? :)
  • Kunde entrer bussen… Viktig å ha iPoden. Musikk er jo livet! Glemte busskortet og penger til billett. Men hva gjør det? Jeg har jo husket iPoden og musikken, da er dagen reddet! Kunde går bare forbi og later som ingenting, og ignorerer sjåføren fullstendig… Man spør så etter busskort? Nei, sjåføren, jeg glemte busskortet, er et greit? :)
    (… spørs om de ville gjord slik på flyet også? Det er respektløst spør du meg.)
  • Den første snø… Det er så masse snø ute og jeg har ikke vinterdekka på ennå… Jeg tar bussen, det laver ned. Venter…  Æsj! Bussen er sein, nå blir jeg sein til jobben. Og her må jeg stå i snøen og tråkke og blir kalde og våt! Der er bussen, jeg skal kjefte og smelle på sjåføren. Vær så sikker! Være så sein alltså, att det går an! :( 
    (… hva kunden ikke tenker på er at noen hundre andre også tar bussen og at de også tråkker i snøen og at belegget på rutene sprenger kapasiteten, og at de som ikke har valgt å ta bussen de kjører i 20-30 km på 50-60 sone på sommerdekk i snøen og hefter bussen.)
  • For en dustete sur sjåfør som ikke tok meg med! Der var jo plass jeg såg jo det! Jeg skal klage og smelle!
    (… hva passasjer ikke tenkte på er at bussen ikke var tillatt med flere passasjerer)
  • Jeg vil ikke stå og vente lenge på neste buss, så jeg tar en buss som ankommer samtidlig med den som avgår, det er jo bussjåførens jobb å se til at jeg rekker den! De kan jo bare ringe eller rope til den andre bussen å vente på meg jo! :) 
    (… hva kunde ikke tenker på er at vi har ikke samband med alle ruter, og ikke telefonnummer til alle busser heller.)
  • Når jeg har betalt billetten min da kan jeg parkere beina mine hvor jeg vil og jeg rikker meg IKKE! At andre står og vill inn og jeg blokkerer gangen er ikke mitt problem. De kan vel bare ta en annen buss da! :) Å så den sjåføren maser om at jeg skal flytte meg! :(
  • Om sjåføren må bråbremse uansett årsak så er det sjåføren som er en dårlig fører! :)
    (… hva kunde ofte ikke tenker på er årsaken som kan være en som løper ut i gata, sykler rett ut eller vingler, en hund, en katt osv. Man kan ikke kjøre på folk, dyr og ting for å slippe bremse og ikke ødelegge komforten til passasjer.)
  • En sjåfør er noen som alltid skal smile uansett, og der er ikke noen andre årsaker til at smilet kan være borte! En sjåfør som ikke smiler er SUR!!! :)
    (… det later til at om sjåfør er låk noe sted, sulten, tissetrengt, møtt mange ufine passasjer i løpet av dagen, eller noe annet som kan vise i ansiktet spiller ingen rolle, inget smil er samme som SUR!!! Vet du, bussjåfører er også mennesker akkurat som du selv, og kan ha det vondt akkurat som du kan ha det. Der er flere ting enn sur. Hvorfor ikke spørre hvordan sjåføren har det, si noe hyggelig så kommer smilet. Bedre dagen for den som sitter der.)
  • Jeg må ikke smile til sjåføren, men sjåføren må smile til meg! Gjør den ikke det hver evige bidige gang da er den SUR! :)
    (… vel bussjåfører er også mennesker og vi har våre perioder da det ikke alltid er fullt så greit, akkurat som passasjerer har det. Man kan være sulten, sliten, trøtt, ha sorg, være låk, stressa, brygger på noe, eller annet som viser i ansiktet.)
  • JEG har ALLTID rett til ALT ALLTID! :) 
    (… jo da, noen har den holdninga.)
  • Bussjåfører er folk som ikke har utdanning og som ikke kan få andre jobber! De er så dumme så om jeg lager litt kødd er bare moro! :)
  • Det er læreren som bestemmer over skolebussene!
    (… vel det er feil, men det kan du lese om lenger nede.)
  • Stoppeklokka er leketøy! Kjempemoro! :)
  • Om en sjåfør irettesetter meg for noe jeg gjør galt så er det sjåføren som er ille ute. Fy for en SUR en, om de ikke liker jobben da kan de jo bare ta et smilekkurs eller bytte jobb!
    (… det er no litt selvrettferdig det da.)
  • Det har skjedd et uhell i trafikken og bussjåføren stopper og bruker tid på det for å hjelpe. Fra en passasjer hører man så: – Skal vi stå lenge her? Jeg har ikke tid, jeg skal møte en venn om 10 minutt! Vi blir forsinket!!!
    (… bussjåfører er utdannet og i lov pålagt å hjelpe ved trafikkuhell. Når noen er skadd er møtet ditt mindre viktig.)

En kollega av meg fortalte meg en historia en gang. Kollegaen kjørte en langrute. Ombord bussen kommer så ei dame som skal rekke en båt. Dette var om vinteren og snøføre og dårlig vær. Dama som kommer ombord bussen spør da min kollega om hun vil rekke båten? Da sier min kollega: “- I UTGANGSPUNKTET om alt går etter planen så gjør vi det.” Dama legger in bagasje og betaler billetten og setter seg. En god stund senere skjer et trafikkuhell i snøkavet og min kollega blir stående i kø mens hun venter på at floken skal løse seg fordi der er ikke mulighet for omkjøring. Klokken tikker og går og bussen blir sein. Dama som skulle med båten misser båten pga forsinkelsen og blir sint som en bi. Dama kjefter på min kollega for å ha misset avgangen til båten, og i tillegg ringer hun inn til trafikkontoret og klager på min kollega or sier ” – Sjåføren LOVET at jeg skulle rekke båten!”. Og min kollega måtte opp på kontoret for å forklare seg. Notere deg her at min kollega sa i utgangspunktet, og ikke at sjåføren lovet. Det min kollega sa var kun at om alt går etter planen så rekker vi den, der var ingen løfter. Ingen kan rå for dårlig vær, dårlig føre og at trafikkuhell skjer. Å så lyge om et annet menneske som bare gjør jobben sin så godt det går an, synes jeg er helt forferdelig. Er dette en måte å oppføre seg på som passasjer? Jeg synes det er helt uhørt.

En annen historia er om sjåføren som tok løs fra en rutebilstasjon. To vogner kjører samtidlig ut fra to spor, og da bussene kjører ut da sakser de mot hverandre og der er lite plass, dårlig sikt til alt annet. Der kommer en kar og løper rett mellom de saksende vognene og foran den siste vogna. I tillegg slår personen hardt i vindu så det smeller. Sjåføren blir skremt og reiser seg fra setet og går fram til døråpninga. Personen står utenfor dørra. Sjåføren gjør på godt norsk klart for passasjer at slik oppførsel er ikke godtatt og at han ikke var velkommen ombord. Personen oppførte seg farlig for seg selv og andre, og slo i bussen så det duret i vindu. Personen står fortsatt utenfor bussen, og bussjåføren setter seg og lukker døra. Bussen kjører. Noen dager senere får denne sjåføren en telefon fra sin helt nyansatte sjef som er helt uten erfaring fra buss. Det var ei venninne av denne personen som løp og slo i bussen som hadde ringet inn og klaget. Men istedenfor å si sannheta om hva som skjedde og hva som ble sagt, så løy denne kvinnen og sa at sjåføren hadde bannet. Det som skjedde heretter var at denne sjåføren ble svartelistet av den nye sjefen og fikk en meget svart prikk i sitt personalregister og uglesett for all framtid av denne sjefen. Den nye sjefen bestemte seg for å tråkke den ansatte ned. Dette til tross for at noen på trafikk sa “det er en av de beste sjåførene vi har”. Sannheta var at sjåføren ikke hadde uttalt et eneste banneord. Det endte med at sjåføren ble deprimert pga av behandlingen sjåføren fikk og ikke lenger orket å være i jobb i den avdelingen, og derfor sa opp jobben. Å lyge om andre kan ha fatale konsekvenser.

For ikke å snakke om den jenta fra Fagerlia Videregående skole som jeg hørte uttale seg i radio. Vedkommende sa ordrett: “- Sjåførene NYTER å kjøre fra en når man kommer løpende etter bussen!” Min kommentar: Dette er helt latterlig. Et lite hint til deg og andre med denna holdninga. Hvis du må løpe etter bussen er det et godt tegn på at du er seint ute, da er det lurt å gå til bussen noen minutt før så slipper du løpe. At mine gamle kolleger skulle “nyte” å kjøre fra noen er bare til å le av. Bli voksen da vel!

Virkeligheta om bussjåfører

  • Mange bussjåfører er høyt utdannede og har lang karriære bak seg i andre yrker. Blandt bussjåfører finner du høgskoleutdannede personer med alt fra økonomi, ingeniør, lærere, transportfag, pedagoger, høgskolestudenter mv.
  • For å bli bussjåfør må du ta utdanning.
  • For å bli bussjåfør må du ha godkjenning fra Politiet, en sk kjøreseddel.
  • For å få være yrkessjåfør må du ta etterutdanning hvert 5. år.
  • En bussjåfør er ansatt av et ruteselskap og utfører en jobb på oppdrag av fylket.
  • Bussjåfører har kjøre og hviletid på noen ruter som er lengre enn 50 km. De er lovpålagte å følge regler for dette, og blir bøtelagde for brudd på regelverket. Der ikke gjelder kjøre og hviletider, eksempel for noen bybusser som kjører ruter under 50 km, gjelder arbeidsmiljølova.
  • Bussjåfører er pålagde å følge et massivt sett med lover og regler, og de er selv ansvarlige og blir bøtelagde hvis de ikke overholder disse.
  • Bussjåfører må kunne alle holdeplasser på sitt rutenett på rams.
  • Skjer et uhell eller noe annet, eller der er feil ved bussen (bussen er ikke i forskriftsmessig stand) da er det bussjåføren som blir bøtelagt og ikke ruteselskapet til tross for at det er selskapet som eier bussen og i grunn er ansvarlig for å vedlikeholde den.
  • En bussjåfør er personlig ansvarlig for dagskassan til den er levert og gjord oppgjør for hos bedriften.
  • En bussjåfør må betale av egen lomme hvis der er underskudd i kassan uansett årsak, for eksempel om en kunde ber om rabatt og får rabatt på reise med billigere billett, tellefeil osv, untatt der skyldes ran og det kan bevises.
  • En bussjåfør er i lov pålagt å stoppe og hjelpe til når de kommer først til stedet for et trafikkuhell eller annen skade.
  • En bussjåfør er i mange tilfeller personlig ansvarlig for sikkerheten, da det f.eks. gjelder kjøring. Sjåfør skal også sjå for at andre passasjerer trives ombord. Sjåføren kan og har rett å avvise passasjer fra bussen som oppfører seg størende, virker forstyrrende, er på fylla, eller f.eks. begår hærverk.
  • En bussjåfør kan avvise reisende fra bussen som nekter å gjøre opp for seg, vise busskort e.l.
  • Den som jobber som sjåfør må like jobben sin, hvis ikke blir de ikke lenge i jobben da denne jobben stiller høge krav og til tider høyt tempo, press og stress på personen som har jobben.
  • Som bussjåfør må du har nerver til å kjøre på all slags føre, og ha respekt for all slags vær. Vi kjører når du ikke tør eller ikke vil.
  • Som bussjåfør møter du alle skikt i samfunnet, alle sorter, med glade, blide, snille, sure, sinte, uberegnelige, labile, agressive, uærlige, personer som lyver, tyver, fattige og rike, nøktre, unøktre, hyggelige og kalde beregnende, joviale og pripne, ja kort sagt alle sorter, og du må kunne takle alle.
  • Som bussjåfør må man dessverre tåle at kunde ikke har forståelse for jobben du utfører og kravene som blir stilt til deg i jobben. De ser gjerne kun sin side av skranken.
  • Er man bussjåfør må man like å kjøre bil. Du har en arbeidsdag på ulike skift som strekker seg over hele døgnet.
  • En bussjåfør kan begynne på jobb 0330 eller enda tidligere.
  • En bussjåfør kan være ferdig på jobb 0730, midt på dagen, seint om kvelden, eller annen rar tid.
  • En bussjåførs hverdag innholder gjerne delt skift om 12 timer. Også om du har pause midt på dagen er du 12 timer på jobb.
  • Som bussjåfør blir jobben din styrt av rutetidene. Du kan ikke gå på do når du har lyst, du kan ikke ta en kort kaffepause når du vil og har lyst, og det er ofte ikke lov å spise og drikke noe bak rattet. Gjør man det får man klage, syting, og kjeft fra passasjer fordi de får jo ikke lov å spise og drikke i bussen.. De tenker gjerne ikke på at vi er på jobb, og sitter der i 9 timer i arbeidsmiljøet vårt, mens passasjer ofte er der bare 5-20minutt. Er vi på veien da er vi låst bak rattet og rutetida bestemmer når vi kan gå ut av bussen.
  • En bussjåførs arbeidsdag styrs av rutetidene som er fastlagde av fylket. Mange forventer å få den lille praten da de entrer bussen slik de kan få på butikken. Det de ikke tenker på er at vi ofte bare har noen få sekund på oss å ekspidiere hver enkelte for å så komme oss på veien igjen. Alt for å holde rutetidene. Vi er ingen butikk, vår arbeidsplass ruller og vi har lite tid. Der er ikke tid til fjas.
  • Bussjåfører går på jobb med et smil, og begynner dagen før du engang har tenkt på å våkne. Da du kommer på bussen om morningen og synes det er tidlig kl. 8, da har sjåføren normalt vært på jobb i 3-4 timer allerede. Kommer du kl. 10 da har bussjåføren vært på jobb i 5-6 timer allerede. Og da du skal hjem og kl. er 16, og du ikke får det smilet du forventer da er sjåføren kanskje allerede skutt, låk i kroppen, sulten, tørst, stressa og trøtt etter 9 timer eller mere på veien.
  • Å være bussjåfør er ikke bare en jobb, det er en livsstil, du må like jobben for å orke.
  • En bussjåfør har verdenens verdifulleste last; unger, fedre, mødre, søstrer, brødre, bestemødre, bestefedre, onkler, tanter, single, gifte, glade og triste.
  • Kontoret, garasjen, bussen, holdeplassen og veien er en bussjåførs arbeidsplass, og passasjerer er en el av den og alt sammentaget er arbeidsmiljøet til bussjåføren. Det inkluderer også lunene til kundene.

Sannheta om ruter, priser og rutetrafikk

  • Det er fylket som er oppdragsgiver for busselskapa.
  • Lokalruter er delvis subvensjonert av fylket, og ruteselskapa får en del penger for å kjøre der. Dette er med på å dekke noe av driften, reparasjoner, drivstoff og lønninger m.v.
  • Skoleruter er bestilt av fylket og utføres av busselskapene på oppdrag av fylket. Skoleruter, bussen og sjåførene er ikke underlagt skolene.
  • Noen langruter og andre enkeltruter er ikke subvensjonert av fylket og får da ikke tilskudd for å kjøre strekninga, og da er ruta helt avhengig av kundebelegg for å overleve. Hvis ingen kunder så legges ruta ned.
  • Det er fylket som bestemmer hvor mange kilometer et ruteselskap totalt får bruke for persontransport i løpet av et år.
  • Blir ruta de nedlagt da er det bestemt av fylket der du bor, ikke av busselskapet.
  • Ibland får busselskapet krav på seg å kutte i antall kjørde kilometer for år fordi fylket mener det koster for mye å kjøre alt, og ruteselskapet får da krav om å kutte i rutetilbudet. De velger da å kutte der det har mindst effekt og ferrest drabbes av kuttet.
  • Det er fylket som eier kassamaskinene i bussene.
  • Det er hvert enkelt fylke som bestemmer om prisen på reise skal beregnes per kilometer eller om det skal være per sone. Der er inget nasjonalt krav per 2012 at alle fylker må bruke samme prisberegningsmåte. Dette medførerer forskjell i pris på ruter som selskaper som opererer med og kjører gjennom forskjellige fylker.
  • Det er hvert enkelt fylke som bestemmer prisene for reiser.
  • Prisen i kassamaskinen i bussen er fiksert og grunner seg på strekningen/sonen du reiser, dette kan ikke forandres av sjåføren. Prisen er bestemt av fylket i det område der selskapet, bussen og sjåføren hører til er stasjonert.

Sannheta om kunder

Nå er jeg inne på den hellige ku. Den må ikke irriteres, og den må blidgjøres i hvert evige tilfelle, hvis ikke er du sur..

Kunder kommer gjerne til bussen på avgangstida og krever å få være med. De står gjerne 10 stk og tramper for å komme ombord uten billett og busskort i hånda. Billettering tar tid, dette tenker ikke kunde så mye over, og står og roter i veske og lommer etter penger og busskort mens minuttene går… Noen har ikke engang det med seg viser det seg da tida tikker og minuttene går. Da de 10 som kom på avgangstida er ekspidert er bussen forsinket. Sjåføren måtte jo billettere da sjåføren skulle ha kjørt…

Neste  holdeplass kommer noen løpende til bussen og kjefter og smeller fordi bussen er sein. Veloppdratt som man er så sier man ikke sannheta om den hellige ku til kua som kommer, nemlig at de andre passasjerene møtte seint til bussen akkurat som deg og at bussen derfor er forsinket. Nei, man smiler og sier ingenting fordi begynner man å snakke da blir man stående der og blir enda mere sein fordi man da må forklare seg.

Noen som er sein til bussen er så frekk at de løper foran en buss i bevegelse og planterer beina sine foran bussen og nekter å flytte seg før man tar de på. Til fare for seg selv og andre, og er det glatt ute ja, da er det bare enda mere farlig. En buss er ofta så høg i fronten at man risikerer å ikke se den som får lyst å gro der. De er tilsynelatende helt uten innsikt i at de faktisk har ankommit seint til bussen. Og på toppen av alt er der også noen til flere som har mage å klage. Å ta ting på egen kappe, det er dessverre noe den hellige ku ofte ikke evner.

Jeg var selv busspassasjer i 25 år før jeg begynte å kjøre buss som sjåfør. Jeg gikk 13 år i skolen, og leste bl.a økonomi, og glemte ikke busskortet en eneste gang. Og hvorfor? Jo fordi jeg la intresse i å ha det med meg. For meg var det mye viktigere enn å ha min Freestyle med meg (det var det som var trendig den gang). I tide til bussen var jeg også, møtte noen minutt før. Jeg valgte å stå opp om morningen for å gjøre meg ferdig i tide slik at jeg rakk bussen. Eller så fikk sminken og hårstellet vente til storefri. Jeg smilte, var blid og sa alltid “Hei!” til sjåføren da jeg gikk ombord, og hadde alltid busskortet i hånda, ikke i lomma eller i vesken. Ikke heller kjeftet jeg eller smellte på sjåfører fordi jeg var sein til bussen de få ganger jeg var det da jeg skulle noe. Ja, det skjedde faktisk noen ganger, morgentrøtt kan jo alle være ibland. Men til forskjell til mange andre som jeg har møtt i min jobb som bussjåfør så tok jeg som den hellige ku det på min egen kappe og laget ikke trøbbel eller dårlig ry for sjåførene om det. Løp jeg den gang etter bussen da var det min feil, bussjåføren gjorde bare jobben sin ved å holde rutetidene. Det er lite smigrende for en passasjer “å legge seg på gulvet ved godtedisken og skrike”, fordi de ikke får alt servert med gullskje. Det ser ikke ut.

Det er så lite som skal til folkens for å få en smilende sjåfør.

Neste gang du går på bussen, gjør jobben din som er forventet av deg i kapitel 1. herover, møt i tide noen minutt før avgangstid forberedt, men pengene og busskortet i hånda, smil til sjåføren og vær hyggelig. Da er sjansen for ferre gnisninger der, og at bussjåføren får motet opp og smiler tilbake.

Ha en fin dag.

Les, En marerittdag på jobb: Busdriver.Blogg.no

~o~

Å ta bussen er en felles oppgave du gjør sammen med andre.
Det krever også omtanke, samarbeide og imøtegående til alle du møter,
inkludert sjåføren fordi vi er alle mennesker.
~ Annelie Molin

Ok, nå er du kanskje provosert? Denne bloggen var ment som en tankeutfordrer, og det vara litt meninga at den skulle utfordre deg. Ta denne som en tankenøtt.

English
Sorry, this one is in Norwegian only.

Author: Annelie

I like canoeing, photographing, friends, movies, food, humor, and going on trips. I dislike rudeness, dishonesty, violence, nastyness, and people not caring for others. I do not drink much, I do not smoke and I do not do drugs. I love friends who are kind to me and stick with me. If you want to give me a gift, the best gift is to stop smoking and stop using fragranced products. Then you give me health and that dear friend, is the best gift a person can get. It is a gift of love. I got asthma and I am hearing disabled.

One thought on “Mom’s and dad’s angels? and passengers in general…

  1. Idag 11 Juli 2012 leste jeg en artikkel i avisa som gjorde meg gla. Og i kommentarfeltene var mange gode innspill, og dessverre noen av den art vi som sjåfører alt for ofte møter, dvs at alt av kundeoppførsel er sure sjåførers feil. Men hun fikk jammen pepper av alle de som mente annerledes. Gledende lesing. :)

    http://www.adressa.no/meninger/snakkut/article3237247.ece#.T_2LykSnwES.facebook

    Like

Please, leave a reply. / Legg igjen et svar. / Kommentera!

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s