Annelie on asthma, humor, and the world.

I blog so that you can learn. Asthma is a handicap possible to overcome with Your help, learn why. Search the Testimonies, Go Fragrance Free archive and product testing.Collected knowledge through many years. Read "About site..". for more information.

NAAF democracy and freedom of speach

Leave a comment

NAAF do not respect the freedom of speach

Åpent brev til NAAF

Jeg sitter og leser innlegget på Astma- og Allergiforbundet (NAAF) sine sider om tøymykner. http://www.naaf.no/no/aktuelt/Nyhetsarkiv/Hvorfor-anbefale-toymykner/ Og det er nok en av de bedre artiklene jeg har lest på lenge. Men det kommer nok mere av at dem har skvising fra flere hold, både fra oss sensitive og fra avisene. Ikke at dem har meningen utad nødvendigvis, da hadde dem vist dette før.

NAAF skriver i artikkelen at tøymykner er med på å

“Kationiske tensider er et av stoffene direktoratet trekker frem i sin advarsel. De brukes i tøymykner, blant annet for å fjerne statisk elektrisitet eller for å løfte annen skitt ut av tøyfibrene.”

Nettopp ” for å løfte annen skitt ut av tøyfibrene” lurer jeg litt over. Jeg har aldri sett en produsent markedsføre sine produkter med det argumentet, så da spør jeg meg om NAAF er ute på bærtur? De fleste produsenter går hardt ut med reklame for parfymerte tøymyknere med at det tar bort statisk elektrisitet, “lar tøyet lukte rent” og at det blir mykt, mens uparfymerte produkter gjerne går i glemmeboka. Jeg har aldri hørt at det vasker noe. Tøymykner tilsettes i skyllevannet etter vask. Om det hadde vært med på å vaske tøyet da ville dem sikkert ha brukt det som et salgstriks for lenge siden.

Men det er allikevel den bedre artikkelen jeg har lest. Men jeg hadde heller hatt formuleringen,

– Dem som ikke har hud sensitiv mot mekanisk irritasjon bør ikke bruke det.

enn at si det er greit. En meget erfaren lege og hygieniker Aage Hegge Hansen har også blogget om dette tema, der han bemerker en god del av det som foregår og at dem som har hudsensitiviet ikke bør bruke tøymykner i det hele tatt. Les Aage Hegge Hansens blogginnlegg

Dette er noe han også har nevnt på facebookveggen til NAAF, jeg siterer Aage Hegge Hansen:

“Jeg fastholder dog min tidligere påstand om at NAAF, dels for å “tekkes” Lilleborg – er for lite pågående i sin kamp for et parfymefritt offentlig rom, men at dette avviket tross alt ligger innenfor rimelighetens grenser. Det blir allikevel for drøyt og industrivennlig å hevde at tøymykner skulle være (indirekte) bra for huden!!

Den som har ømfintlig hud, bør for det første ta vare på huden sin med fullstendig parfymefrie hygieneprodukter. For det andre bør tekstilene som brukes mot huden være av en type (bomull f.eks.) som huden tåler, og de bør behandles på en måte som gjør dem nøytrale, det vil si at de vaskes parfymefritt, og så kjemikaliefritt som mulig, for deretter å strykes (varmebehandles) på gammeldags måte. Kjemiske tøymyknere har således ingen plass i eksem-omsorgen!!!”

Det er en meget god, ryddig og årvåken kommentar. Jeg er dok ikke enig i at avviket i å ikke jobbe for et parfymefritt offentlig rom er “innenfor rimelighetens grenser”. Dem skal jobbe for medlemmene og dem som ellers er sensitive. Ikke kun for nøtteallergikerne, matallergikerne og andre som liker å bruke parfymerte produkter, og drive snillisme som skader dem som trenger støtten. NAAF har yttrykket ting som “- Jo, men der er jo dem som liker det, vi kan ikke forby det.” Skal dem ikke jobbe for alle sensitive og et parfymefritt Norge? Også for dem som er sensitive mot kjemi i luften vi alle må puste for å leve? Det er etter hvert blitt akseptert å ikke spise peanøtter og røyke overalt, da bør steget mot mindre parfyme være mulig.

Jeg mener dem må styre folk inn på rett vei. Ok, jeg bruker tøymykner selv noe som jeg kanskje ikke burde, men jeg bruker Neutral sin parfymefrie. Men så har jeg ikke hudproblemer heller.

Jeg synes NAAF fortsatt er for slappe i sin måte å uttrykke seg. NAAF har vist seg å være en verdensmester i å snakke i skjegget. Dem respekterer heller ikke gjerne demokratiske ytringer fra medlemmer. Det har dem nemlig vist prov på. Og nå har dem gjort det igjen.

Så har vi idag fått enda mere bevis for at Astma- og Allergiforbundet NAAF sine udemokratiske måter å behandle medlemmer som deltaker i diskusjonen på NAAF Facebook. Kommentaren til Aage jeg siterte herover var ubekveme for NAAF, det passet dårlig i deres agenda å få kritikk av en lege da VG har øynene på dem. Så dem slettet kommentaren fra Aage Hegge Hansen. Senere fikk jeg vite at dem har sperret ham også på grunnlag av den kommentaren. Det er ikke første gang det skjer medlemmer, joda, det har skjedd mange ganger. Jeg har sett det selv at folk har blitt slettet der og da jeg selv sa noe som ikke passet NAAF da ble jeg også slettet. Dette tross for at kommentarene var både ryddig, høflig norsk og rettferdige. NAAF mangler fullstendig folkeskikk og respekt for ytringsfriheten. Slik har dem holdt på i mange år.

Hva mer? Man synes foretredere og ansatte i NAAF burde ha så skjønn at dem er parfymefri, dem om noen burde vite. Allikevel møter foretredere for NAAF parfymert på NAAF sine møter, der sensitive skal deltake. Medlemmer som har klaget har fått svaret “Det er bare litt”. NAAF burde vite at litt er for mye. I medlemsnytt for NAAF Midt-Norge som jeg fant på nett ved søk etter andre ting (men aldri blitt tilsendt til tross for at jeg var medlem i mange år) finner jeg en holdning som NAAF skal stå for i henhold med landsmøtet:

“… ny strategiplan for 2010-2019 og handlingsplan for 2010-2013. … NAAF skal arbeide for tidlig diagnose og økt forskningsinnsats, og for et røyk- og parfymefritt samfunn. Uteluft og inneklima skal være i fokus med klare krav og tydelige mål.” Det ble også sagt at:

“Stilles det krav til omgivelsene, må det også stilles krav i egne rekker”, mente landsmøtet 2010. “Å arbeide for at folk skal leve best mulig med sykdommene, er viktig for NAAF.”

I handlingsplan for 2013-2016 sier NAAF “Problematisere røyking, bruk av parfyme og andre duft ende irritanter på offentlige steder” og “Fremme rett en til å benytte off entlige arenaer og transportmidler uten å få økte helseplager,”

Og likevel møter dem parfymerte på møter og enkelte som er i ledende og mediastillinger i NAAF bruker selv parfymerte produkter og noen til og med selger slike. Og når man blar nedover i medlemsbladet for landsmøtet 2010 finner jeg det jeg ofte (egentlig alltid) finner i slike info, manglende informasjon om parfyme. Dem skulle jeg jobbe mot det, dem sa jo det. Aner jeg dobbeltmoral?

Dem er for slappe. Det forundrer meg for eksempel at NAAF ikke gjør noe med den latterlige reklamen til Lilleborg AS der dem reklamerer for parfymert tøymykner med at det blir rent med parfymert tøymykner. Det blir framhevet slik at det påstås at det blir kun rent om du bruker parfymert tøymykner. Dem avslutter til og med med en sang “I can Breathe…” Parfymerte tøymyknere og vaskepulver gir pusteproblemer i sensitive personer. Dette er jo ikke sant at det kun blir rent med parfymert tøymykner. Man vasker tøyet med vaskepulver for å få det rent. Det blir like rent og til og med renere med uparfymert og fargeløst vaskepulver, og parfymefritt og fargeløst tøymykner om man ikke kan klare seg uten tøymykner. Parfymert og kolorert tøymykner innholder en masse skadelig kjemi som ikke er nødvendig for jobben den gjør. Det blir like rent uten parfyme og fargestoffer, men den forurenser både luft og vann mindre. Rene kle lukter ikke hverken skitt eller parfyme, dem lukter som ren luft altså ingenting.

Lilleborg As gjør også reklame for parfymert tøymykner med at klærne kan lukte vondt og skitne også etter vask. Om klærne dine lukter vondt etter vask har du mest sannsynelig ikke gjort rent vaskemaskinen din på lenge, og du har sannsynelig ikke vasket klærne skikkelig.

Parfyme i alle former er forurensning. Jeg velger å sitere dr. Aage Hegge Hansen igjen:

“Frisk luft har siden tidenes morgen bestått av Nitrogen, vesentlig mindre Oksygen, og en brøkdel Karbondioksid. Oksygen og Karbondioksid inngår i Jordas åndedrett – grønne planter produserer Oksygen. Oksygen er livsviktig for alt annet levende, som på sin side slipper ut Karbondioksid. Dette er planetens store gasskretsløp. Alle andre gasser er fremmede i den forstand at de er til ulempe allerede i små konsentrasjoner, og større og større ulempe og helseskade jo høyere konsentrasjon.” (les)

Parfyme er forurensning av luft, vann og miljøet ellers. Parfyme enten det er på flaske eller tilsatt i andre produkter er en coctail av flere hundre kjemikalier og løsemidler som er skadelig for helsen og miljøet. Jeg har aldri kjent at tøy lukter vondt etter å ha vasket dem skikkelig, og jeg bruker parfymefritt vaskepulver og parfymefri tøymykner. Alt dette Lilleborg kommer med om parfymert tøymykner der er tull spør du meg.

Og når det nå gjelder parfyme, så er det nettopp det som står på Agendan til NAAF at dem skal jobbe mot det og oppnå ett parfymefritt offentlig rom. Da er det merkelig at NAAF ikke evner å implementere parfyme og parfymerte produkter i diskusjonen om innemiljø når det kommer til god miljøetikk for et godt inneklima for boliger og andre bygninger. På Facebook sidene til NAAF kan du bla langt ned før du finner et ord om parfyme, om du finner det i det hele tatt. Når det blir linket om parfyme på Facebooksidene til NAAF av medlemmene da blir ofte det kritisert av NAAF, og klager man på at dem gjør for lite for den gruppen av medlemmer som er sensitive for parfyme i luften, eller nevner at en av dem NAAF samarbeider med har et produkt som har mangler, da blir kommentarer slettet og du kan risikere å bli blokkert for diskusjon på NAAF sine Facebook sider. Det har gått så langt at jeg hørte ei dame si at hun tør ikke si noe på sidene til NAAF fordi hun er redd å bli slettet og blokkert.

Er NAAF bare en redd tannløs tiger som ikke eier respekt for demokrati og ytringsfrihet? Det virker slik.

Jeg synes og krever at NAAF forandrer holdning overfor medlemmene. Jeg synes også at NAAF skal la medlemmene ha et demokratisk ord. Jeg synes at NAAF må tåle kritikk, det er det mange andre som gjør. Jeg synes også at NAAF skal be alle dem har urettmessig slettet og blokkert om unnskyldning, og la dem inn i diskusjonen igjen.

Takk for ordet

Annelie

Author: Annelie

I like canoeing, photographing, friends, movies, food, humor, and going on trips. I dislike rudeness, dishonesty, violence, nastyness, and people not caring for others. I do not drink much, I do not smoke and I do not do drugs. I love friends who are kind to me and stick with me. If you want to give me a gift, the best gift is to stop smoking and stop using fragranced products. Then you give me health and that dear friend, is the best gift a person can get. It is a gift of love. I got asthma and I am hearing disabled.

Please, leave a reply. / Legg igjen et svar. / Kommentera!

