Annelie on asthma, humor, and the world.

I blog so that you can learn. Asthma is a handicap possible to overcome with Your help, learn why. Search the Testimonies, Go Fragrance Free archive and product testing.Collected knowledge through many years. Read "About site..". for more information.

#jegharopplevd #seksuelltrakassering

Leave a comment

Seksuelle trakasserier

Cathrin Svanevik Frøyen startet knaggen #jegharopplevd og skrev om hva hun hadde opplevd:

“«Jeg hadde pyntet meg og var ute på byen i høst. En stund før jeg fylte 36. Jeg stod med venninnene min på utestedet Contra i Bergen da skjørtet mitt ble løftet opp. Da jeg forstod det, stoppet alt opp. Nei! Ikke nå! Ikke igjen! Jeg snudde meg og fikk se en gruppe særdeles velstelte menn i førtiårene stå og glise. De hadde sett rompa mi, som den ser ut i truse og strømpebukse, mot min vilje, og nå lo de av meg. Jeg skammet meg»” Cathrin Svanevik Frøyen

“Etter at Frøyen hadde skrevet sin kronikk, ble innholdet stilt i tvil på sosiale medier. «Bør vi ta inn over oss denne kvinnevirkeligheten?», spurte spaltisten Kjetil Rolness på sin Facebook-side. Han kalte opplevelsene Frøyen fortalte om for «paranoide generaliseringer om menn». Det fikk redaktørene i det feministiske tidsskriftet Fett til å sette i gang en aksjon, der de oppfordret alle som har blitt utsatt for seksuell trakassering til å dele sine historier med kodeord #jegharopplevd på sosiale medier. I tillegg til Trygdekontor-debatten, husker Frøyen godt NRK-programmet Radioresepsjonens bruk av ordet knulledokke om bloggeren Sophie Elise Isachsen (19) i fjor. – Det jeg opplevde i den debatten, er at mange menn ikke anerkjenner problemet. De definerer bort temaet, fordi de ikke ser problemet. Det skjer ikke med vilje, men fordi det er vanskelig å forstå. Når vi som er voksne kvinner protesterer over en slik sjargong, er det på grunn av at vi har disse erfaringene. Det er ikke fordi vi er krenket eller er er ofre, sier Frøyen.” Bergens Tidende

Og jeg er helt enig med Frøyen, det er ikke fordi vi er er ofre og sytepaver, det er fordi vi har disse erfaringene og det er uakseptabelt.

Siden har tusenvis av andre kvinner fulgt henne. På 140 tegn på Twitter rekker man i grunn ikke å si så mye på knaggen #jegharopplevd. Så jeg velger å bruke bloggen.

Jeg har opplevd å bli seksuelt trakassert.

Jeg var ikke utfordrende kledd, jeg flørtet ikke med dem, det skjedde i helt hverdagslige situasjoner, jeg bad dem ikke om det, inviterte ikke til det, og det var ikke velkomment.

Til forskjell til myten om at den som blir utsatt for slik kjenner skam så har jeg aldri følt skam, derimot har jeg kjent meg trist og lei meg, at dem ikke eier respekt og oppdragelse, jeg ble krenket, jeg ble sint, og kjente meg ydmyket. Jeg gjorde ikke noe galet. Skammen tilhører dem som krenket meg, og det har jeg alltid ment.

Første gang jeg husker det skjedde var faktisk ei jente i 6 klasse i klassen min som etter gymnastikkleksjonen tok tak i blusen min for å sjekke brystene mine. “- Du har jo bryster!” sa hun. Jeg ble fullstendig satt ut og fant ikke noe å si, også om jeg ikke likte det hun gjorde. Det var ubehagelig.

Den neste gangen det skjedde var da jeg var 16 år og jeg og en venninne stod sammen utenfor huset til noen av hennes venner. Vi var helt alminnelig kledde med bukse, knelangt skjørt, t-skjorte uten utringning og jakke på. Det var helg og vi hadde samlets der og sto i en gruppe og bare pratet i all alminnelighet. Noen satt i trappen og noen av oss stod. Da kom en bil kjørende med en kar bak rattet, en bekjent av noen av de andre. Han gikk ut av bilen og gikk i retning av min venninne som stod til høyre for meg og mellom meg og ham. Han gikk direkte mot min venninne og tok henne på begge brystene bakfra, flirte og snudde og gikk med hendene i samme høyde mot meg og jeg skjønte at han skulle gjøre det samme mot meg. Han gikk nært og var på vei med hendene rundt meg bakfra men han rakk ikke å ta tak i brystene mine fordi jeg rakk å snu meg og verne meg. Det var en svært ubehagelig situasjon. Vi sto bare og pratet med venner og han antastet oss.

Noen år senere var jeg med noen kamrater på byen på togstasjonen, vi stod bare og pratet helt normalt. Jeg hadde en overall på meg som var moderne den gang. Vi samtalet om hverdagslige ting da en av gutta strakk fram handen og tok på brystet mitt mitt på togperrongen. Jeg ble veldig lei meg. Det likte jeg ikke. Jeg følte det som om jeg var mindre verd da han gjorde det.

Og så var det han som forsøkte kysse meg mot min vilje, jeg snudde meg unna.

En annen gang var på jobben på et varelager der jeg kjørte gaffeltrukk. Vi hadde hatt litt lett pausegymnastikk der vi var flere som deltok, og etterpå sto og pratet. Vi var i arbeidsklær og vernesko og jeg hadde både t-skjorte og jakke på meg. Ikke utfordrende i det hele tatt. De andre gikk og det sto igjen en  kar foran meg og han strekker hendene fram og sier mens han grafser på brystene mine “- Se hva jeg har oppdaget.” Jeg ble krenket og sint og rapporterte ham til avdelingslederen.

Jeg hadde lang vei til jobben på varelageret og sto opp tidlig for å gå på jobb og kom seint hjem. Det var en tung jobb og jeg hadde 4 timer reise med tog og buss hver dag for å komme til og fra jobben. En dag da jeg satt på toget sovnet jeg helt utmattet. Jeg satt på en sofa med folk på hver side og på motsatt side satt 3 personer. Toget var fult av folk, både sittende og stående. Jeg sovnet altså sittende ikledd collegegenser og dongeri, ikke utfordrende i det hele tatt, og da jeg våkner sitter en kar midt imot og beføler seg selv utenpå klærne og ser på meg. Jeg reagerte med sjokk og vantro, både over ham og det faktum at ingen i togvognen gjorde noe.

Senere var det ekskjaresten min som klarte å gjøre slik å klå på brystene mine i samme rom som andre. Vi var i og for seg kjærester, men det er ikke greit å gjøre slik blant folk. Jeg ble krenket, opprørt og sint.

En annen gang det skjedde var da jeg jobbet i en vaskehall. En kar fra en annen avdeling enn der jeg jobbet tråkket over grensen for hva som er akseptabelt. Jeg sto der i arbeidsklær iført skitne bukse, t-skjorte, skitten jakke og vernesko og var nettopp ferdig med å spyle gulvet, så jeg bare pauset to minutt og sto bare der. Jeg sa bare “- Hei” til ham for å være hyggelig kollega da han kom inn i hallen, da går han rett mot meg. Da han kommer nært holder han fram hendene foran brystene og sier at han har sett disse, og syfter til brystene mine. Han tar ikke på dem men han står der med hendene i kuppel foran brystene mine og gliser. Det var helt ugreit og jeg mislikte det sterkt. Jeg hadde ikke ventet slik oppførsel og ble litt satt ut. Uten å gjøre noe mer gikk han. Jeg stod der etterpå og var sjokkert, lei meg og sint.

En annen situasjon på en arbeidsplass var da vi satt ute i solen. Jeg hadde skjørt og hvit bluse på meg og skjørtet gikk til kneet. En kollega som satt ved siden av meg drog fingeren over leggen min, og unnskyldte seg med at han ville se om jeg hadde strømper på meg. Jeg likte ikke det. Han hadde ingenting på leggene mine å gjøre.

En tidligere venn av meg, eller rettere sagt noen jeg trodde var en god venn, oppførte seg kvalmt på tur. Vi for på tur i lag med bilen, han hadde tidligere behandlet meg med respekt og ikke gjort noe slik før, men da vi for på tur mente han at vi kunne jo ha litt sex fordi vi var på tur sammen, han mann og jeg dame. Jeg ble bare kvalm. Jeg er ikke noen tur-hore.

Dette er kvalm oppførsel alltihop. Det er helt uakseptabelt.

Slik oppførsel sier mere om dem som gjør slik enn dem som blir utsatt for det. Det sier en del om deres tanker. En kvinne er ikke et åpent smørgåsbord tilgjengelig å forsyne seg av. Vis respekt og styr unna.

Den neste som gjør slik blir meldt til politiet.

Jeg har også hørt andre jeg kjenner gjennom jobb og privat fortelle om ting som er helt uakseptabelt. En tidligere kollega fortalte meg om da hun søkte jobb og ble spurt om å gi arbeidsgiver oralseks for å i det hele tatt få jobben. En gammel nabo av meg ble i løpet av noen få år dopet ned og voldtatt tre ganger.

Og selvfølgelig skal kvinner ikke heller gjøre slike ting.

/ Annelie

Annet i samme knagg #jegharopplevd

“«Hey Banggren, jeg skulle så gjerne kjørt deg i toer’n!» Da jeg kom hjem, gråt jeg. Ville en eldre, respektert mannlig Toyota-selger bli behandlet på denne måten dersom han prøvde å gjøre jobben sin? var min første tanke. Svaret ble selvsagt raskt nei.” Kristine Banggren (20)
http://www.aftenposten.no/meninger/sid/Hey-Banggren_-jeg-skulle-sa-gjerne-kjort-deg-i-toern-7983651.html

“Vi var 14 år gamle og hadde sommerferie. Min venninne,som var tidlig utviklet, var antrukket et ganske alminnelig denimskjørt med en tilhørende topp til. Vi var fnisete tenåringer, rusa på skolefri og det faktum at vi nå endelig var blitt gamle nok til å kjøpe oss to cheeseburgere helt på egenhånd. På vei oppover i trappa med brettene våre kom en gjeng med høylytte, middelaldrende menn mot oss. De var nesten forbi da sistemann i rekka plutselig strakk hånda fram og plasserte den godt oppunder skjørtet på min venninne.” Madeleine Schultz
http://www.dagbladet.no/2015/04/16/kultur/meninger/kommentar/debatt/likestilling/38718656

“Etter at jeg takket ja og begynte i stillingen var han ene på avdl veldig hyggelig. Jeg drev å spurte de andre om de også hadde fått velkoms-sms, etc. Det hadde de ikke. Som tiden gikk ble det bare mer og jeg syntes det ble ganske ubehagelig. Uten å gå i detaljer så merket og så jeg på sms-aktivteten og andre hendelser at dette ikke var “normalt”. Det var da veldig så “på” og ubehagelig. Ting som ble skrevet, sagt foran meg og hele pakken gjorde meg redd.”
http://www.teamsolli.com/2015/04/15/jegharopplevd-a-bli-trakassert-i-forsvaret/

«#jegharopplevd å bli vaginalt penetrert på konsert fordi jeg var ikledd skjørt, han var kåt og visste jeg ikke hadde noe sted å gå».” Linn Emilie Hexeberg
http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/–det-er-skummelt-og-forkastelig/3422776886.html

” Disse marginale stemmene utmerker seg nemlig med en helt enestående mangel på empati. Slik de kommer til uttrykk for eksempel i Twitter-samtalen rundt #jegharopplevd – tilsynelatende normale, voksne menn som møter såre og personlige historier, slike som det krever stort mot og en ikke ubetydelig personlig risiko å bringe inn i offentligheten, med en strøm av forakt og det som verre er, inkludert beskyldninger om både løgn og «horete oppførsel».” Martin Bjørnersen
http://www.dagbladet.no/2015/04/17/kultur/meninger/debatt/jegharopplevd/feminisme/38724732/

“«Alle menn» trakasserer ikke, voldtar ikke, truer ikke. Men alle menn bør lese hva de har å si, og forsøke å forstå.” Mathias Fischer
http://www.bt.no/meninger/Da-damene-slo-tilbake-3340329.html

“- Jeg ser på dette som et uttrykk for at nok er nok. Vi finner oss ikke i dette lenger! Vi kan ikke ha det slik, sier hun.- Kvinner får høre at «dette må du tåle» Hun reagerer på at kvinner ofte får høre at det er de som er hårsåre. – Dette er et samfunnsproblem som må tas på største alvor. Noe av det som ryster og beveger meg mest, er at kvinner får høre at «dette må du tåle, for dette er så vanlig». Da er vi med på å bagatellisere det, sier Ørstavik, som er glad for kampanjen.” Sunniva Ørstavik Likestillingsombud
http://www.aftenposten.no/kultur/–Nok-er-nok-Vi-finner-oss-ikke-i-dette-lenger–7982979.html

Author: Annelie

I like canoeing, photographing, friends, movies, food, humor, and going on trips. I dislike rudeness, dishonesty, violence, nastyness, and people not caring for others. I do not drink much, I do not smoke and I do not do drugs. I love friends who are kind to me and stick with me. If you want to give me a gift, the best gift is to stop smoking and stop using fragranced products. Then you give me health and that dear friend, is the best gift a person can get. It is a gift of love. I got asthma and I am hearing disabled.

Please, leave a reply. / Legg igjen et svar. / Kommentera!

