Annelie on asthma, humor, and the world.

I blog so that you can learn. Asthma is a handicap possible to overcome with Your help, learn why. Search the Testimonies, Go Fragrance Free archive and product testing.Collected knowledge through many years. Read "About site..". for more information.

#Automatisering av #arbeidslivet, #krise og #arbeidsledighet – #1mai2016

Leave a comment

Automatisering av arbeidslivet og krise

Jeg leser med grøss og gru om maskiner som tar over arbeidsoppgaver og hele yrker helt, jeg leser om en regjering som ikke tar arbeidsledigheten på alvor, og mange mennesker som blir arbeidsledige og bedrifter som må legge ned.

1mai2016

Jeg husker 1990-tallet i Sverige da det var lavkonjunktur, og begynnelsen av 2000 i Norge da mange bedrifter gikk omkull, spesielt i møbelindustrien. Folk slet og mange var uten arbeid, jeg var en av dem.

Det er lett å leve i troen at det løser seg, det er lett å leve i troen at det er ikke så farlig, eller i ukunnskap om at det er noe stort på gang. Det var nettopp ukunnskap som ble mitt problem i 1991 da jeg på grunn av lang vei til jobben, 4 timer tur retur med buss og tog, sa opp og søkte meg en annen jobb, jeg visste ikke da at lavkonjunkturen var på vei, og at det gode arbeidsmarked vi var vande til fra 1980-tallet var over. Jeg ble arbeidssøker og det varte ganske lenge. Ja, det var min feil ettersom jeg gamblet med å finne meg en jobb, men på 1980-tallet hvor jeg bodde da kunne man slutte i en jobb på fredagen og begynne i ny på mandag, jeg trodde det var sånn fortsatt. Grunnen til at jeg sluttet var at jeg sto opp før hanen og kom hjem etter at hanen hadde lagt seg, og jeg hadde inget liv, livet bestod i å jobbe, spise, reise og sove, fritid var fremmedord. Jeg hadde en fast jobb jeg gikk fra, og jeg fikk angre mange ganger min naivitet. Det var kun midlertidlige jobber å få, og det var få av dem, det var etter hvert hele 400 søkere på hver stilling, det likner det man leser om skjer nå på Vestlandet. Jeg søkte mange hundre stillinger, men i et arbeidsmarked der det er 400 søkere eller flere på en vaskejobb eller en butikkjobb, eller hvilken enn jobb som helst er det vanskelig å nå helt til topps, jeg kan se for meg arbeidsgiver sitte og skulle lese alle søknader, kanskje de bare orket å rydde toppen av bunken?

Jeg bestemte meg for å pugge og leste økonomi, og data mv i to år. Jeg begynte å jobbe på kontor.

2001 var det krakk i møbelindustrien, flere bedrifter måtte legge ned. Den gang jobbet jeg i et firma som solgte ferdig kuttet stoff til møbelfabrikantene, det var også et midlertidlig jobb, et svangerskapsvikariat. Da året var omme måtte jeg slutte og søke meg nye jobber, men da var det ikke jobber å finne. Da var det på den igjen…

Det å være arbeidssøker, hva gjør det med en?

Man går ut med håpet og troen i behold i starten, man har tro på at dette skal jeg greie! Jeg har mange gode evner og kunnskaper, jeg kan trå til og jeg er ikke redd for å ta i et tak! I kampen om å havne i smørøyet og konkurrensen med flere tusen andre søkere og flere hundre på hver stilling blir man etter hvert litt mindre optimistisk, man vet fortsatt at man kan, men enda lengre fram i tiden etter enda flere søknader senere blir man mindre optimistisk, til man står der og ikke har troen i det hele tatt. Man opplever å være udugelig, ikke ønsket, ikke sett, og uro over livet og økonomi, bolig, hele tilværelsen fyller dine tanker. Det å ha nok mat blir en hverdagsuro.

Nå jobber jeg i en bransje som er relativt trygg, jeg er bussjåfør og bussjåfører er det på generell basis mangel på slik at jobber er det ganske godt av, men der er likevel uroskyer på himmelen.

Anbud

Anbud: Det skjer at busskjøring blir splittet opp av fylkene slik at timeantallet for hver enkelt sjåfør i hver enkelt bedrift som vinner anbudene blir kuttet fra heltid til tvungen deltid. Det skjer fordi før anbudet kjørte alle både skoleruter, og vanlige ruter, men etter anbudet blir disse ruteformene skilt fra hverandre og lagt på forskjellige selskaper og det bli da ferre årsverk per ansatt i de forskjellige selskaper. Det skal visstnok ikke være lov men det skjer likevel. Anbud er ikke bare bra for arbeidsmarkedet. Det gir også uro blant arbeidstakerne om hvordan hverdagen vil bli framover. Anbud gir også mindre slingremånn for økonomi og arbeidsmiljø, både fysisk og psykisk. Det skal kuttes i centimeter og meter for å spare på materiellet, og arbeidsmiljøn blir lidende. Rutetider kuttes det også i for å spare noen kroner her og der, og arbeidsmiljøet blir lidende.

anbud-buss-tvungetdeltid-Skjermbilde

Stygg brutalisering av arbeidslivet

Glåmdalen avis: Stygg brutalisering av arbeidslivet

“KONGSVINGER: Nettbuss vant anbudet om lokal skolebusskjøring, men for en tredjedel av sjåførene har seieren en ekkel bismak. Hver tredje sjåfør må nå over i reduserte deltidsstillinger.

Dette skjedde også i Trøndelag ved anbud. Folk må ha en jobb og en inntekt som er å leve av, og i et arbeidsmarked som i tillegg er dårlig er dette en enda større katastrofe enn det er fra starten av. Det å tvinges til deltid og lavere lønn mot sin vilje har store økonomiske og sosiale konsekvenser. Hva med å beholde bolig? Mat for dagen? Klær på kroppen? Beholde bilen? Betale regninger? Ta vare på eventuell familie og barn for dem som har det? og i tillegg til dette kommer traumaet med å miste arbeid og å få en dårlige økonomi.

Automatisering av arbeidsplasser og yrker

Vi ser mer og mer om at roboter tar over arbeidsoppgaver, før var det mest farlige stillinger som ble automatisert og det var jo en positiv ting ettersom det gav et bedre arbeidsmiljø, og det var mennesker som styrte robotene. Nå ser man mer og mer at automatisering tar over hele stillinger, for eksempel kassadamen som blir erstattet av en automatisert selvbetjent kassa, skrankebetjeningen i hoteller blir utført av roboter, og det lanseres selvkjørende lastebiler og busser.

automatisertestillingerSkjermbilde

14 August 2015 The Guardian: “Nyheter av verdens første hotell bemannet av roboter, som åpnet i forrige måned i nærheten av Nagasaki, Japan (hvor ellers?), Gikk umiddelbart viral, noen av rapportene faktisk involverte et besøk. Jeg gikk sammen i forrige uke for å se om Henn-na hotellet levde opp til hypen.

Jeg kommer til 02:55. Alt er stille. Bak resepsjonen er en ubevegelig, men realistisk jente robot iført en krem jakke og en smirk. Hun har et skilt som sier “bare japansk”, så jeg nærmer en annen robot, dette designet, snodig, for å se ut som en velociraptor og idrett en sløyfe og en pikkolo lue. Jeg sier hei. Ingenting. Jeg vinker og han stirrer forbi meg, armene utstrakt men ubevegelig.

“Jeg har lyst til å sjekke inn, please” roper jeg, lurer på om robotene er stemmeaktivert. En dør åpnes mot høyre og en ekte levende menneske i en svart t-skjorte vises. “Innsjekking er 15:00″, sier han, og går tilbake til rommet sitt.” The Guardian

Sist uke leste jeg om automatiserte busser uten fører, riktignok går det ikke fortere enn ca 20 km for time og har en maks fart om 40 km for time og maks 12 passasjerer.

forerlosbussSkjermbilde

Autonome, dvs førerløse busser.

27.04.2016 BussmagasinetFremtiden er elektrisk, men også førerløs, skal en tro Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Han har prøvekjørt førerløse busser og tror på konseptet. Nå kommer snart den aller første Autonome bussen til Norge. Tanken med Autonome busser (førerløse) er at de skal hente deg der du er og kjøre deg til nærmeste kollektivknutepunkt. Bussene er mindre enn en normal bybuss og har en kapasitet på rundt 12 passasjerer. Den kjører helt førerløst og er elektrisk.” Bussmagasinet

Ved første blikk kan det nok virke som en flott ting med førerløse busser og lastebiler for publikum. men etter nå mer enn 8 år bak rattet på en buss vet jeg hvor ofte teknikk kan havere og bli feil på og uten noen som styrer skuta vil det garantert gå galet før eller siden, spørsmålet er bare når. Og en passasjerer som blir skadd er en for mye, enda verre 12 stykk, og så har vi de som ferdes langs veien som også kan bli skadd. Visst, et menneske kan feile, men en bussjåfør redder fler situasjoner i et yrkesliv enn hva vedkommende lager. Ulykkesstatistikken for buss er langt lavere enn for biler og annen persontransport. Sikkerhet er derfor ikke et argument.

Om vi ser på arbeidsmarkedet igjen da.

Automatiserte busser, lastebiler og andre stillinger i arbeidsmarkedet betyr direkte ferre ledige stillinger, og gir derfor direkte økt arbeidsledighet og dårligere betalingsevne og produktivitet for folk flest, også for produsentene fordi det er folk og ikke roboter som skal kjøpe varene og tjenestene. Ikke alle kan ha sine egne bedrifter med sine egne roboter, og som ble nevnt i artikkelen med hotellet (les hele) så er møtet med kunden en menneskelig sak:

“Ved hjelp av programvaren for ansiktsgjenkjenning, kom jeg inn på rommet mitt og finner på nattbordet Chu-ri-chan en søt liten elektronisk skapning. Hun vil slå på lyset i rommet og tilbyr værvarsler og telefonvekking. Hun vil også våkne etter å ha vært taus i en time og skremme livskiten ut av deg. Roboter spås kanskje bli fremtiden, men for hotellgjestfrihet kan roboter fremdeles ikke slå den menneskelige kontakten.” The Guardian

Bussjåføren gjør så mye mer enn bare kjører bussen fra A-B.

Bussjåføren

  • Selger billetter
  • Selger busskort
  • Gir råd om reiser og avganger
  • kontrollerer billetter
  • kontrollerer rabattbevis
  • om teknikken for betalingen ikke fungerer fikser sjåføren det
  • kjører bussen
  • er et menneskelig ansikt du møter
  • er samtalepartner med kunder som trenger det, en venn på veien for ensomme, en å snakke med, trøste og le sammen.
  • rydder bussen mellom kjøring og holder rent, plukker altså bosset ditt og tømmer bossbøttene
  • vasker bussen både utvendig og innvendig og sjår for at du sitter i en ren buss
  • retter opp seter
  • legger på kjetting, måke seg løs og strør ved behov
  • tar sikkerhetskontroll av bussen
  • sjekker og fyller drivstoff, kjølevæske, motorolje, spylervæske for god sikt
  • skifter pærer
  • ettertrekker hjulbolter og utfører enklere vedlikehold
  • tømmer og fyller tankene til toalettene i bussene, og sjår for at der er såpe og papir
  • sjår for at bussen er varm
  • rapporterer feil og mangler ved bussene
  • en bussjåfør har oversikt, og erfaring av kjøring i trafikk og avverger farer
  • en bussjåfør har kursing i førstehjelp og brannsslukking og trår til da noe skjer ombord og er pålagt å hjelpe om man kommer til et ulykkessted
  • og mye mer

Skal du få en førerløs buss å gjøre alt dette?

Rett til arbeid og godt liv

Å arbeide er ikke bare å ha en jobb å gå til for å få inn penger. Det er noe man gjør for å få et godt liv, både sosialt, økonomisk og verdiskapende.

Det grunnleggende og merverdiskapende får man ved å ha en jobb som er nok timer og godt betalt, man får penger til å betale for alt man trenger i livet, man får sosial kontakt med andre mennesker, man får kjenne at man duger noe til, at man har en verdi, at man gjør noe, ja ganske enkelt at man er vediful.

Det er også viktig at arbeidsmiljø er godt, at vi har ren luft å puste, at stress minimeres, at utstrekk på skift gjøres mindre uten å endre på timene – heltid skal være heltid, at doforhold for sjåfører bedres, at innemiljø bedres hva gjelder temperatur fra start til stopp, at rutetidene legges slik at det verner om arbeidsmiljø, sikkerhet, og mulighet for å holde rutene, at de som er ansvarlig for veiene gjør jobben sin enten det er kommuner eller vegvesen, at materiellet er godt egnet for stedet det skal kjøre, osv.

Retten til arbeid, rett til heltidsarbeid, rett til faste stillinger, rett til en lønn å leve av og nei til automatisering av stillinger der er unødvendig i sikkerhetsperspektiv, for å trygge arbeidsplasser og jobber til alle som trenger det.

/ Annelie

Author: Annelie

I like canoeing, photographing, friends, movies, food, humor, and going on trips. I dislike rudeness, dishonesty, violence, nastyness, and people not caring for others. I do not drink much, I do not smoke and I do not do drugs. I love friends who are kind to me and stick with me. If you want to give me a gift, the best gift is to stop smoking and stop using fragranced products. Then you give me health and that dear friend, is the best gift a person can get. It is a gift of love. I got asthma and I am hearing disabled.

Please, leave a reply. / Legg igjen et svar. / Kommentera!

